dimecres, 14 de novembre del 2007

Esborrany de Plans Lectors

1.- CREACIÓ D’UN CONTE COL·LECTIU

La següent proposta és una mescla entre algunes de les idees que es varen proposar a la primera sessió del Curs amb altres pròpies.

Encara que la creació d’un conte col·lectiu pot iniciar-se des d’una biblioteca pública, crec que serà molt més fàcil d’organitzar des d’una escola, per la senzilla raó de que no cal crear grups de treball, ja que partim de les pròpies classes.

1.- Decidir qui comença el conte, si la pròpia classe aportant idees o el professor / mediador.

Tant si és la classe en conjunt qui comença la història partint de zero o és el professor / mediador qui redacta un principi per a que la classe comence a desenvolupar-lo, haurà de ser el mediador qui s’encarregue de fixar una sèrie de normes; com la llargària de cada aportació al text, quant de temps es té per a escriure la història,...

Suposem, per exemple, que és el mediador qui ha escrit un full amb el començament d’una història. La llig en veu alta a classe i després la passa a un alumne, o grup reduït d’alumnes, per a què la continuen i els diu que tenen una setmana per a fer-ho.

La setmana següent es llig en veu alta la continuació i es dóna una setmana més a altre alumne, o grup, per a què la continuen, així succesivament.

Una altra variant d’aquesta proposta seria que tot el col·legi participara de la creació del conte, i que una vegada tots els alumnes d’una classe hagueren participat passaren la “torxa” als d’un altre curs.

El final es pot decidir col·lectivament, tornar-lo a qui l’ha començat per a que l’acabe o deixar que l’acabe el mediador.

Altra possibilitat, més difícil però no impossible, seria aconseguir que algun escriptor de la zona fora l’encarregat de començar i acabar el conte.

2.- Una vegada tenim el conte acabat s’obrin moltes possibilitats de treball: il·lustrar-lo, fer-li una coberta, representar-lo, fer murals a partir d’ell,... però crec que una de les possibilitats més interessants seria investigar a quins llibres o històries recorda el conte, en què s’han inspirat els xiquets per escriure’l, i a través de la biblioteca de l’escola, o de la pública més propera intentar localitzar llibres de temàtica semblant que puguen interessar-los.

3.- Tot el que hem vist fins al moment serien les activitats de motivació prèvies a la lectura, que ens hauran proporcionat un llistat de llibres que poden agradar-los. Una volta ja tinguem eixe llistat decidirem quines seran les activitats més adients per a fer durant i després de la lectura.

2.- XERRADES SOBRE LLIBRES / BLOC DE LITERATURA

La següent proposta és pot fer des de qualsevol biblioteca pública, però és més fàcil de posar en marxa des d’aquelles que comparteixen espai amb les escoles d’adults, on molta gent té el seu primer contacte amb els ordinadors i Internet.

Des de la biblioteca es poden organitzar col·loquis, xerrades, conferències,... sobre llibres que tindrien continuació al ciberespai, a través de blocs.

De manera que cadascú podria optar per participar a la tertúlia, sense fer ús de l’ordinador, assistir a la tertúlia i després contribuir al bloc o fins i tot si no hi pogué assistir, però ha llegit el llibre, entrar directament al bloc.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Hola Enric. Aprofitant l'esborrany que fas d'un pla lector, m'agradaria incidir en la possibilitat que dóna aquest tipus de pla, i atés que caminem cap a una societat multicultural, per a integrar des de menuts els xiquets de diversos orígens reballant i fent referència a la seua cultura.

Enre els jocs i activitats que formen part del pla que has exposat, jo apostaria per integrar les diverses cultures del alumnes en ell. És a dir, es podria fer de forma que cada alumne contarà, per exemple, una història, un conte del seu país d'origen, que ell, o altre company, representara aquesta història, que hi jugaren amb disfresses, evidentment amb la complicitat de pares i alumnes.

En resum, el que dic és treballar en aquesta línia multicultural sobre la base de la teua proposta. Un enllaç interessant és el de la Junta Multicultural de la Biblioteca de Gandia: http://www.gandia.org/ajuntament/val/Bibliotecas/multicultural02.asp

Carles